Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Johan Rook - WaarBenJij.nu Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Johan Rook - WaarBenJij.nu

Suriname

Blijf op de hoogte en volg Johan

31 Augustus 2012 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal!!!

Ik ben nu alweer anderhalve week in Suriname en tot nu toe heb ik echt een top tijd gehad!
Op heenreis hadden we direct al een dikke meevaller, we waren namelijk omgeboekt naar business class, dus we zijn in stijl naar Suriname toe gevlogen. We hadden alle ruimte van de wereld en we kregen heerlijk te eten!

Toen we in Suriname aankwamen was het direct 35 graden en hadden we de eerste tropische regenbui te pakken :p We zijn toen naar ons huis in Paramaribo toe gebracht, dit huis is ook echt top!! Het is een eigenlijk gewoon een villa met een heleboel ruimte en een klein zwembad. Gelukkig zit er ook een airco in mijn slaapkamer, dus dat slaapt prima!

De tweede dag zijn we naar het hoofdkantoor van MNO (mijn stagebedrijf) gegaan voor wat papierzaken, daarna zijn we direct doorgegaan naar de steengroeve. Het eerste stuk gingen we met de auto en daarna gingen we met de boot over de Surinamerivier verder het binnenland in tot we bij de steengroeve waren. Dat is dus waar ik werk en dus mijn stage doe. De mensen die daar werken zijn allemaal erg aardig, zowel de Nederlanders als de Surinamers. We hebben daar ook een eigen kamer, dit is wel wat kleiner als in Paramaribo maar niks te klagen :p

Het kamp van de steengroeve zit aan de rivier en dertig kilometer het binnenland in zit de echte steengroeve, hier worden de stenen dan ook gewonnen. De eerste dag zijn we naar de groeve toe gereden en kregen we daar een rondleiding. Toen we weer terugreden was het halve bos over de weg heen gewaaid door een soort van plaatselijke wervelwind, dus daar hadden we toen niet moeten rijden zeg maar :p Maar de loaders, die normaal de stenen laden, maakten de weg zo weer vrij!

Het winnen van de stenen gaat met explosieven, dat is echt gaaf om te zien. Ik inmiddels ook al een keer met de springploeg meegelopen om de explosieven te plaatsen. Van te voren worden er namelijk gaten in de grond geboord en vervolgens worden er dan in die gaten door de springploeg explosieven aangebracht. Als dat allemaal is gebeurd gaat het hele zooitje in één keer de lucht in en dan kunnen de stenen verwerkt worden. Maar echt gaaf om daar bij te zijn!!

We hebben twee opdrachten gekregen, namelijk:
- Het maken van een plan om de afwatering van de ringsloot om het kamp te verbeteren en om dit vervolgens te begroten, uit te voeren en na te calculeren.
- Verder moeten we een plan opstellen om het afval dat geproduceerd wordt te verwerken, daar is nu eigenlijk nog niet echt iets voor.
Maar al met al leuke opdrachten dus!! En we worden eigenlijk helemaal vrij gelaten dus het is wel uitdagend.

Verder ga ik één dag per week meelopen op een bepaalde afdeling, namelijk de afdeling inkoop en bij de technische dienst. De eerste drie maand dan bij de ene afdeling en de volgende drie maand bij de andere afdeling. Ook dit lijkt me erg leuk om te doen!!

We ontbijten normaal gesproken om kwart over 6 en daarna gaan we aan de slag. We eten dan weer rond 12 uur en gaan dan door tot een uur of 6 's avonds. We eten dan weer om half 7 en daarna zitten we nog even na en drinken we nog wat. Dan is het meestal al wel weer bedtijd :p We werken tien dagen achter elkaar en daarna hebben we vier dagen weekend.

Op de steengroeve is wel alles top geregeld, er wordt voor ons gekookt en de was wordt gedaan! Dus dat is scheelt al weer een hele hoop! Verder is er ook nog een soort van fitness hal met een aantal apparaten, maar daar ben ik nog niet veel aan toe gekomen.. Wel hebben we een keer gewaterskied met de speedboot, of nouja iets wat op waterskien moest lijken.. Maar het ging wel steeds beter!

Verder werken er een heleboel verschillende nationaliteiten op de groeve dus het is soms wel wat lastig schakelen tussen al die talen:p Maar goed dat heeft ook wel weer wat, het is in ieder geval wel erg leerzaam. En zoals ik al zei, iedereen is echt erg aardig!!

Ik ging een dag eerder weer terug naar de stad omdat ik voor een ID-check voor me visum naar het ministerie moest. Ik ben toen met drie Surinaamse jongens meegereden, dat was echt lache! Onderweg bij wat supermarkten gestopt om wat bier te halen en het weekend in te luiden!!

Ik zit nu weer in Paramaribo en ik heb nu dus weekend!! Het weer is hier top, iedere dag rond de 30 graden met een lekker briesje! Gister de hele dag een beetje rustig aan gedaan, 's avonds wat gegeten op een terrasje met een heerlijk biertje erbij en daarna ben ik nog ff met een huisgenoot de stad door gecrost.

Vandaag hebben we de stad maar een beetje verkent en ik heb weer een gave (namaak) zonnebril te pakken :p Nu lig ik hier in mijn hangmat met een biertje dit ding te typen.. En ik ben nu wel zat van al dat getyp, duzzzz iedereen de groeten uit Paramaribo!!!

xxx,

Johan



ps. À À À!!!!


  • 31 Augustus 2012 - 22:21

    Stefan Pol:

    Saaaanngg!

  • 31 Augustus 2012 - 22:37

    Henkie!:

    Kallum an doen he! Groet uut Veno!@

  • 31 Augustus 2012 - 22:51

    Li(sanne):

    Leuk J! Goed om te horen dat je het leuk hebt daar, geniet ervan:)

  • 01 September 2012 - 00:14

    De Kess:

    wat een belevenis daar in suriname groetjes Kess en Gerda

  • 01 September 2012 - 00:16

    Angelica:

    Super leuk om zo te lezen wat je allemaal doet! Have fun dit weekend in de stad ;p
    Xxx

  • 01 September 2012 - 15:10

    Rolf:

    Goed verhaal! Lekker kort ;)

    xx


    P.S. Verkopen ze daar ook AA?

  • 04 September 2012 - 22:16

    P&G:

    Leuk verhaal neef. We kijken al uit naar het volgende blog :-)
    Groeten van tantetje G en oompie P

  • 17 September 2012 - 17:10

    Linda Lok:

    Super leuk om te lezen johan! Geniet ervan! xx

  • 20 September 2012 - 17:19

    Chrisjan Jongman:

    Prachtig verhaal Johan, lijkt mij wel leuk om dit allemaal zo mee te maken.
    Veel plezier en ik wacht op je volgend verslag.
    Groeten Chrisjan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan

Actief sinds 30 Aug. 2012
Verslag gelezen: 575
Totaal aantal bezoekers 3929

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2012 - 19 Februari 2013

Suriname

Landen bezocht: